Operationsdagen! Dagen med stort D!

Dagen D!

Jag låg i min säng väldigt spänd och nervös på vad som skulle hända under dagen. En sköterska kommer in till mig vid typ 7 har jag för mig och säger att dom snart ska köra ner mig till pre-op.



Den långa korridoren.


Två sköterskor kommer in och säger att nu är det dags! Dom lossar bromsarna på sängen och vi börjar rulla neråt. Nervositeten tätnar och jag ligger stel som en pinne i sängen!
Dom körde in mig i sänghallen och sa hej då och önskade mig lycka till! Efter ett tag kom min narkosläkare och två narkos sköterskor som började med att sätta en droppnål på ovansidan av min hand och elektroder på bröstet.
Dom hänger en liten röd skylt på min säng där det står Hybridsal, så dom vet vilket operationsrum jag skulle in i.
Dom berättade att Hybridsalen är en speciell operationsal, den är väldigt stor och dom har hela tiden utrustning där inne för att kunna ta hand om t.ex akutfall och oförutsedda operationer. Så där inne tyckte dom att jag skulle opereras då dom inte visste om min operation skulle bli allvarlig eller inte.

Efter ett tag rullades jag in till operationsrummet. Jag fick en mask över ansiktet med syrgas och sen sprutade dom in sövningsmedlet i min kanyl, sen var jag bara borta. Allt gick otroligt snabbt! Jag minns från 2003 att jag var så orolig för det här snurrandet i huvudet precis innan man somnar, tyckte det var så obehagligt. Men nej, denna gång kände jag verkligen ingenting, det blev bara svart för ögonen så det gick över förväntan. :)

Ja, sen sov jag djupt och dom började mde sina förberedelser och så för att kunna börja operationen.
Jag har fått det berättat för mig att jag sövdes c:a 07.45 och vaknade igen vid 21 på kvällen, herre jösses vilken lång operation det blev! :O
Operationen har alltså tagit 12 timmar sammanlagt med alla förberedelser och så, men dom opererade aktivt i 9 timmar.
Dom var förberedda på allt, det kunde blivit allvarligt men som tur är blev det inte det. Men det blev steg 2 av operatonen. Hade det blbivit steg 1 så hade operationen räknats som helt komplikationsfri, men det blev den inte.

När dom skruvade ut skruven från aortan så började det att blöda från hålet. Jag förlorade en liter blod och dom gav mig därför 4 påsar blod. Men dom var duktiga och förberedda på det så dom var snabba att sätta en plugg i hålet så det slutade blöda.
Tydligen så hade jag även reagerat på något preparat då jag fick utslag på kroppen som försvan igen efter si sådär 8-9 minuter. Dom gissar på att det kanske var ketoganet, eller nån plasma men dom vet inte.
Men som jag förstod det så ska dom försöka ta reda på det om dom kan.
Så ja, förutom det så gick operationen helt enligt planerna! Jag frågade även om jag kunde få behålla skruvarna och stagen som ett minne. Jag har ju endå haft dom i min rygg i 8 år! Men nej, det gick inte för sig sa dom.. -.-'
Väldigt dåligt tycker jag.. Men men så e det.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0